sobota, 16 kwietnia 2022

CHLEBEK ŻYTNI NA ŻYTNIM ZAKWASIE Z ŻURAWINĄ


CHLEBEK ŻYTNI NA ZAKWASIE ŻYTNIM Z ŻURAWINĄ I SŁONECZNIKIEM

Witam Cię świątecznie a tym bardziej świątecznie jest dlatego, że dawno nie piekłam sama chleba dlatego tydzień temu zrobiłam zakwas aby chlebek był właśnie na święta.

Jak zrobić ZAKWAS ?

Przygotuj duży słoik, wyparz go i wysusz następnie wsyp 2 łyżki stołowe mąki żytniej typu 2000 może być też 1850 lub orkiszowa.

Ja akurat zrobiłam zakwas pszenny pełnoziarnisty typu 1850, warto zwrócić uwagę bo na mąkach często pisze, że nadaje się na wypieki chleba.

Jak już mamy 2 łyżki mąki to należy też wlać 2 łyżki wody i zamieszać łyżką drewnianą najlepiej drugą jej stroną - łatwiej ;)

Przygotuj gazę i gumkę recepturkę i przykryj wieko tak by był dopływ powietrza.

Po 12 godzinach wymieszaj łyżką drewnianą, a następnie za kolejne 12 godzin go dokarm.

Zakwas radzę dokarmiać każdego dnia o mniej więcej tej samej godzinie tak samo przez 7 dni.

Po 7 dniach nadaje się już na wypiek chlebka.

Jak wykorzystasz zakwas i zostanie go na dnie lub więcej dokarmiaj go tak samo dalej na kolejne wypieki.

Im starszy zakwas tym bardziej wartościowy się staje.

Jak zrobić CHLEB ?

Potrzebujesz 600 gr mąki- niecałe 4 szklanki

500 ml ciepłej lub letniej wody.

Sól do smaku, mała łyżeczka 

Żurawina

150 gr zakwasu u mnie wyszło mniej więcej 4 duże czubate łyżki

Wszystko mieszasz drewnianą łyżką, ja też delikatnie mieszam ręką aby mieć pewność, że wszystko się połączyło.

Konsystencja chlebka jest bardzo lepka i taka ma być.

Na keskówkę z papierem do pieczenia wkładasz delikatnie ciasto, przykrywasz ściereczką i odstawiasz na 4,5 godziny.

Możesz przed pieczeniem posypać chlebek wybranymi nasionami - ja wybrałam słonecznik.

Po tym czasie nagrzewasz piekarnik 240 stopni, jak się nagrzeje wkładasz chlebek i ustawiasz  220 stopni na 10 minut, po tym czasie zmieniasz na 200 stopni na 10 minut i po tym czasie zmieniasz na 180 stopni i tak pieczesz pozostałe 20 minut.

Razem chlebek pieczemy 40 minut.

Po 40 minutach stopniowo chlebek przyzwyczajasz do niskiej temperatury.

Podobnie jak sernik tradycyjny, ale chleb szybciej.

Po upieczeniu cieszysz się własnym zdrowym wyrobem.

Ja do chlebka zrobiłam hummus z ciecierzycy, czosnkiem, orzechami, olejem sezamowym.

Pycha :)



Smacznego :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz